Nya förgreningen på Tvärbanan invigdes idag

131027_invigning_tvärbanan

SUNDBYBERG. Idag invigdes den nya sträckningen av Tvärbanan mellan Alvik och Solna centrum. Vid 12.15 avgick jungfruturen från Alvik mot Sundbybergs centrum och strax därefter avgick ett annat tåg i motsatt riktning, från Solna centrum.

Sedan byggstarten 2009 har man arbetat hårt för att färdigställa den nya sträckan mellan Alvik och Solna centrum. I juni nästa år planeras Tvärbanan kunna trafikera ända fram till Solna station. Totalt har man lagt 26 kilometer räls på 12 625 betongslipers. Längs den nya sträckningen finns 30 växlar och 15 kilometer kontaktledningar har satts upp. Varje vardag görs drygt 60 000 resor med Tvärbanan. SL räknar med att dessa har ökat till 110 000 varje vardag på hela sträckan 2015. För att bygga den längsta av tre tunnlar, som Tvärbanan passerar genom, Tranebergstunneln, användes 117,3 ton sprängmedel till 163 sprängsalvor. 150 000 ton berg (50 000 kubikmeter) har forslats ut och krossats för att användas till Tvärbanans banvall.

På dagens  jungfrufärd från Alvik befann sig bland annat trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm och finansborgarrådet Sten Nordin. Därutöver åkte ett antal speciellt inbjudna gäster med, bland annat boende i områden där byggnationerna med nya sträckan ”stört” mest. Resan till Sundbyberg tog 15 minuter. Ett stopp gjordes på den nya stationen Johannesfred, där ytterligare några boende fick kliva på.

I Sundbyberg möttes de två tågen och rullade in samtidigt vid de nya plattformarna. Invigningen fortsatte därmed och istället för att klippa band, så knöt man band. På Sundbybergs torg bjöds det även på en sex meter lång spårvagnstårta och under söndagen fram till 16 fick allmänheten åka med Tvärbanan gratis, på den nya sträckan. Fyra nya spårvagnar var också i drift, vilka också var de som tog de inbjudna gästerna till Sundbyberg från Alvik, respektive Solna.

Imorgon, måndag, startar den ordinarie trafiken på sträckan Solna centrum – Alvik. För resande mot Liljeholmen och Hammarby sjöstad blir det byte i Alvik på grund av att den nya sträckan har ett nyare signalsystem än den gamla sträckan mellan Alvik och Sickla Udde. När signalsystemet bytts ut på den gamla sträckan kommer man kunna resa mellan Sickla Udde och Solna centrum utan byten.

Den nya vagnen A35, som idag började trafikera Tvärbanan kom till Sverige första gången 29 april 2013 och sedan dess har det anlänt fler vagnar av den typen. Tillverkare är CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) Spanien. Vagnen har två förarhytter, en i vardera ände och har en totallängd på 30,8 meter. Vagnen är ledad och består av tre vagnsenheter och totalvikten uppgår till 51 ton. Den maximala hastigheten är 90km/h. Totalt ryms det 215 passagerare, 72 sittande och 144 stående. Den äldre vagnen av modellen A32 tar 211 passagerare där 78 är sittande och 133 stående.

Christer G Wennerholm och Sten Nordin teståker den nya sträckan.

Christer G Wennerholm och Sten Nordin teståker den nya sträckan.

131027_invigning_tvärbanan

Foto. Fredrik Gelinder

Foto. Fredrik Gelinder

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s