25,6 miljoner julkort skickades med Posten i år

Arkivfoto: SpaksMedia

Arkivfoto: SpaksMedia

Posten uppskattar att svenskarna skickat 25,6 miljoner julkort i år. I måndags, den 23 december, var brevbärarna ute på den sista rundan före julafton för att dela ut en stor andel av svenska folkets julhälsningar och tiotusentals e-handlade julklappar. 

TN Sifo har på uppdrag av PostNord genomfört en undersökning under 18 och 19 december med 2000 respondenter. Undersökningen genomfördes i ett riksrepresentativt urval i åldrarna 15-79 år och genomfördes av TNS Sifos webbpanel. Resultaten är därmed representativa för de 92 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till Internet.

Enligt Postens prognos har brevbärarna i år delar ut 25,6 miljoner julkort. Det är mindre än hälften så många som vid toppnoteringen i mitten av 90 talet. Men trots att modern teknik och en mängd digitala kanaler innebär att antalet julkort är färre så är tradition fortsatt väldigt stark. Sju av tio hushåll skickar fysiska julkort, vilket är en lika stor andel som 2006.

– Vi har ännu en gång fått ett kvitto på att vid jul och andra högtider föredrar vi svenskar en handskriven hälsning som kommer direkt hem i brevlådan mer än ett SMS eller uppdatering på Facebook. Det är glädjande att traditionen att skicka julkort är så djup rotad, säger Andreas Falkenmark, VD Posten Meddelande, i ett pressmeddelande.

Även om det skickas färre julkort på grund av ökad digitalisering i samhället så blir det inte mindre att göra för brevbärarna runt jul. Digitaliseringen innebär även att svenskarna handlar allt fler julklappar på nätet. Enligt en ny undersökning TN Sifo på uppdrag av PostNord har svenskarna fram till 18-19 december i år e-handlat julklappar för 4,2 miljarder kronor. PostNords e-handelsrelaterade volymer, där även inkluderat varubrev Sverige, i Sverige har i december i år ökat med cirka 14 procent jämfört med december förra året. Kraftigast är ökningen för de mindre paket som brevbärarna delar ut.

– Svenskarna vill i ökad utsträckning undvika trängseln i julhandeln, fram till den 19 december hade 22 procent av alla julklappar i Sverige handlats på internet. En majoritet av svenskarna föredrar också att få sina paket levererade hem i postlådan, vilket är extra tydligt för våra brevbärare idag. Numera delar brevbäraren inte bara ut svenska folkets julhälsningar utan också en allt större andel av deras julklappar, säger Andreas Falkenmark.

Källa: PostNord

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s